28 listopada 2025 r. Zarząd NZZK otrzymał od DFDS Logistics Polska obszerne pismo dotyczące naszych postulatów w zakresie wynagradzania i warunków pracy kierowców. Pracodawca powołuje się w nim m.in. na załączony Regulamin Wynagradzania i przedstawia swoje stanowisko wobec zgłaszanych przez nas problemów.
Po analizie dokumentu i przedstawionych danych przedstawiamy klarowne stanowisko.
Dodatek za sanitariaty – skąd kwota 1500 zł, skoro wnioskowaliśmy o 200 zł?
Koleżanki i Koledzy,
NZZK wspólnie z Transport Razem wnioskował o 200 zł dodatku za sanitariaty — realny koszt związany z utrzymaniem higieny w trasie, potwierdzony doświadczeniem kierowców.
Tymczasem pracodawca nagle proponuje… 1500 zł.
Na pierwszy rzut oka wygląda to jak „gest dobrej woli”.
W rzeczywistości to pierwszy w historii firmy przypadek, w którym pracodawca proponuje znacznie więcej niż związek — i to nie z troski o kierowców.
Dlaczego 1500 zł jest „okazją” tylko dla pracodawcy, a nie dla kierowców?
DFDS znalazł furtkę:
sanitariaty traktowane są jako zwroty,
zwroty są wolne od podatku,
zwroty obniżają podstawę składek społecznych ZUS,
a co najważniejsze — NIE są wliczane do średniej urlopowej.
Uderzenie w najstarszych pracowników – próba likwidacji dodatku stażowego
W dokumentach i sygnalizowanych rozmowach DFDS pojawia się kolejny niepokojący element:
Propozycja zniesienia dodatku stażowego za lata pracy.
Ten zapis uderza w najstarszych kierowców, w osoby z największym doświadczeniem, w pracowników, którzy budowali tę firmę od lat.
To kolejny mechanizm przeniesienia części wynagrodzenia z elementów oskładkowanych na nieoskładkowane — kosztem pracownika, z korzyścią dla pracodawcy.
OCENA NZZK PO ANALIZIE PISMA DFDS
- Propozycje pracodawcy nie są podwyżką — to optymalizacja kosztów na kierowcach.
Kwoty mogą wyglądać atrakcyjnie na papierze, ale przynoszą realną stratę w świadczeniach, urlopach i zabezpieczeniu emerytalnym.
- Firmie zależy na zmniejszeniu kosztów ZUS i podatków.
Mechanizm „sanitariat = zwrot” daje firmie konkretny zysk, a kierowcom stratę w świadczeniach.
- Pracodawca nie odnosi się do kluczowych problemów zgłoszonych przez kierowców.
Nadal brak:
jasnych zasad naliczania czasu pracy,
przejrzystości „premii uznaniowej”,
wyrównania stawek między kierowcami na podobnych trasach.
- Próba likwidacji dodatku stażowego jest nieakceptowalna.
Podsumowanie
1500 zł za sanitariaty nie jest podwyżką. Jest narzędziem księgowym przynoszącym korzyść pracodawcy kosztem kierowców.
Likwidacja dodatku stażowego to kolejny krok w tym samym kierunku.
NZZK będzie konsekwentnie bronić interesu pracowników, domagać się transparentności oraz rzeczywistego dialogu.
Zaznaczamy, że jest to na razie tylko analiza pod kontem finasowym. Analiza prawna jest w trakcie…
