Stanowisko NZZK w sprawie pisma DFDS z 28 listopada 2025 r. oraz propozycji „dodatku za sanitariaty”

28 listopada 2025 r. Zarząd NZZK otrzymał od DFDS Logistics Polska obszerne pismo dotyczące naszych postulatów w zakresie wynagradzania i warunków pracy kierowców. Pracodawca powołuje się w nim m.in. na załączony Regulamin Wynagradzania i przedstawia swoje stanowisko wobec zgłaszanych przez nas problemów.
Po analizie dokumentu i przedstawionych danych przedstawiamy klarowne stanowisko.

Dodatek za sanitariaty – skąd kwota 1500 zł, skoro wnioskowaliśmy o 200 zł?

Koleżanki i Koledzy,
NZZK wspólnie z Transport Razem wnioskował o 200 zł dodatku za sanitariaty — realny koszt związany z utrzymaniem higieny w trasie, potwierdzony doświadczeniem kierowców.

Tymczasem pracodawca nagle proponuje… 1500 zł.
Na pierwszy rzut oka wygląda to jak „gest dobrej woli”.
W rzeczywistości to pierwszy w historii firmy przypadek, w którym pracodawca proponuje znacznie więcej niż związek — i to nie z troski o kierowców.

Dlaczego 1500 zł jest „okazją” tylko dla pracodawcy, a nie dla kierowców?

DFDS znalazł furtkę:

sanitariaty traktowane są jako zwroty,

zwroty są wolne od podatku,

zwroty obniżają podstawę składek społecznych ZUS,

a co najważniejsze — NIE są wliczane do średniej urlopowej.

Uderzenie w najstarszych pracowników – próba likwidacji dodatku stażowego

W dokumentach i sygnalizowanych rozmowach DFDS pojawia się kolejny niepokojący element:

Propozycja zniesienia dodatku stażowego za lata pracy.

Ten zapis uderza w najstarszych kierowców, w osoby z największym doświadczeniem, w pracowników, którzy budowali tę firmę od lat.

To kolejny mechanizm przeniesienia części wynagrodzenia z elementów oskładkowanych na nieoskładkowane — kosztem pracownika, z korzyścią dla pracodawcy.

OCENA NZZK PO ANALIZIE PISMA DFDS

  1. Propozycje pracodawcy nie są podwyżką — to optymalizacja kosztów na kierowcach.

Kwoty mogą wyglądać atrakcyjnie na papierze, ale przynoszą realną stratę w świadczeniach, urlopach i zabezpieczeniu emerytalnym.

  1. Firmie zależy na zmniejszeniu kosztów ZUS i podatków.

Mechanizm „sanitariat = zwrot” daje firmie konkretny zysk, a kierowcom stratę w świadczeniach.

  1. Pracodawca nie odnosi się do kluczowych problemów zgłoszonych przez kierowców.

Nadal brak:

jasnych zasad naliczania czasu pracy,

przejrzystości „premii uznaniowej”,

wyrównania stawek między kierowcami na podobnych trasach.

  1. Próba likwidacji dodatku stażowego jest nieakceptowalna.

Podsumowanie

1500 zł za sanitariaty nie jest podwyżką. Jest narzędziem księgowym przynoszącym korzyść pracodawcy kosztem kierowców.
Likwidacja dodatku stażowego to kolejny krok w tym samym kierunku.

NZZK będzie konsekwentnie bronić interesu pracowników, domagać się transparentności oraz rzeczywistego dialogu.

Zaznaczamy, że jest to na razie tylko analiza pod kontem finasowym. Analiza prawna jest w trakcie…

📄 Pismo z dnia 28 listopada 2025 r.